Wednesday, September 16, 2009

bertakafur sejenak....

pg tadi mama brtanye, bulan ramadhan dh nk abis.. dh brape juz dh selesai dibaca?? sepatutnye by now you must done juz 20...

alamak.. i hve done until juz 3 sje.. 

ape lg.. bising le mama kesyangan ku.. bkn x nk bace, tp x sempat.. bz memanjang... 

aku ade trjumpe beberape firman Allah SWT serta sabda Rasulullah SAW tntang Al-quran.

Firman Allah SWT yang bermaksud: "Bulan Ramadan adalah bulan yang di dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang batil)". (al-Baqarah: 185)

Firman Allah yang bermaksud: "(Al-Quran ini) sebuah Kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu Wahai Muhammad), -Kitab yang mempunyai banyak faedah-faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan teliti kandungan ayat-ayat-Nya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna sebagai peringatan dan iktibar." (Shaad: 29)

dan yg membuat aku terpaku seketika apabila membaca sabda Rasulullah SAW ini yang bermaksud "pda akhir zaman kelak akan muncul kaum yang muda usia dan lemah akalnya. Mereka berkata-kata seolah-olah mereka adalah manusia yang terbaik. Mereka membaca al-Quran tetapi tidak melepasi kerongkong mereka. Mereka keluar dari agama sebagaimana anak panah menembusi binatang buruan. Apabila kamu bertemu dengan mereka, maka bunuhlah mereka kerana sesungguhnya, membunuh mereka akan mendapat ganjaran pahala di sisi Allah pada hari kiamat." (riwayat al-Imam al-Bukhari, Muslim, al-Nasai, Abu Daud)

kadang kala kita terleka dengan dunia yg tidak kekal ini.. kita mula mengambil mudah tentang perihal agama serta Yang Maha Esa..

2 comments:

  1. its not about alim..
    prnah x ko trfikir dgn tiba2 nyawa ko dicabut tnpa ko smpat memunaikn yg diperintahkn?

    ReplyDelete